Backlinks, linke soep?

Onder de oppervlakte van het world wide web hangt een ingewikkelde structuur van backlinks. Sommige zijn zeer onopvallend geplaatst in originele teksten, op sites die handelen over hetzelfde onderwerp of columns geschreven door een vakgenoot. Andere zijn en masse geplaatst door linkbuildinggiganten en zijn net zo moeilijk op te ruimen als de plastic soep die op de oceanen dobbert.

Een doorn in het oog

Backlinks van de laatste soort zijn een doorn in het oog van internetgebruikers, aangezien ze voor vervuiling zorgen op het web. Ze leggen verbindingen tussen sites die niets met elkaar te maken hebben. En erger nog: die sites hebben vaak als enige doel om als vergaarbak te fungeren. Iemand die er al surfende weg op terecht komt, zal hoofdschuddend op ‘back’ klikken omdat het op hem overkomt als een berg onzin.

Vraag en aanbod

Er is desondanks veel vraag naar deze vorm van zoekmachineoptimalisatie en bedrijven spelen daar handig op in. Websitehouders die het zich niet kunnen veroorloven om een duur marketingbureau in de arm te nemen, zwichten snel voor een flitsaanbieding waarmee je duizenden links voor een klein bedrag kunt krijgen. Ze varen blind op de belofte dat hun site hoog in Google stand zal houden, maar uiteindelijk betalen ze er toch nog een hoge prijs voor: de zoekmachines ontdekken de sjoemellinks en negeren de site vervolgens volkomen.

Ideale mix

Is je budget toereikend, dan loont het om te kiezen voor een bedrijf dat aan grondige linkbuilding doet. Omdat de backlinks op sites van dezelfde of soortgelijke discipline geplaatst worden en tevens op algemenere, drukbezochte pagina’s, zoals Marktplaats, is het een ideale mix die betere resultaten in Google oplevert. Heb je als beginner nog niet zoveel te besteden, dan kun je beter eerst intern investeren. Schrijf een wekelijkse column en maak goede foto’s. Vernieuw. Dan ben je al een aardig eind op weg.